Tuesday, February 15, 2011

sedu-seduan yg memenatkan...

ASSALAMUALAIKUM kawan2 yg budiman..
Anda2 semua pernah x mengalami satu fenomena yg dipanggil sedu?..ala..sounds like "hik....hik.."..stiap 10~15 saat.?..bese lepas makan @ lepas wat xtvt yg memenatkan..tp yg pelik kan..camane boley ter'sedu' ini terjadi..ye la..besenye baby2 jer..huhu..tp sudah besau pnjg nih pon..ade lagi sedu nyer?amboi..haha..

ade yg cakap..bila kita sedu kan..means,"ala,na besar la tuh"..fuh..kalau gtu..suke la sedu nih!..haha..tp sedu ini juga mcm comel kan..sebab bese budak2 je sedu..hehe..

aku selalu tgk mak2 budak klau baby dorg sedu..dorg g tampal sumting ats dahi anak2 dorg tu..
*macam ni..macam ni....

apa rasionalnyer?..entah..aku pon still xtao smpai harini..klao tnye puan2 ibu pon dorg xtahu..pakai buat jer...tp..menjadi pulak!..adakah ini khurafat@sumting? no komen..maybe da jdi mind set..sedu..tmpal..settle..haa..aiseyh..baby pon da ade mind set?..jawablah..korg sume prnah jdi baby kan..tp mesti xingat..haha...

Bayi Tersedu Daripada Dalam Rahim Lagi

Sedu boleh berlaku bermula minggu keenam selepas konsepsi, sekalipun pergerakan pernafasan belum muncul ketika itu. Ini boleh dilihat melalui imbasan ultrasound. Teorinya, pengecutan menyediakan otot-otot respiratori bayi belum lahir untuk bernafas selepas dilahirkan.
Pengkaji yang diketuai oleh Christian Straus dari sebuah Hospital di Paris mengesyaki tabiat tersedu membantu mamalia belajar menyusu kerana siri pergerakan semasa menetek mirip tersedu dengan glotis tertutup rapat bagi mengelakkan susu memasuki paru-paru.


tu dia...baby sedu punyer sebab..(mcm keling ayatku..)haha..
phm?..haha..aku pon xphm sgt..xpe..nanti aku blaja..aku inform smule kat korg,,haha..
bukan tu yg aku na cite..aku nih...dari pagi tadi da tersedu2..mula2 ilang la kejap..pastuh dtg balik..huih..penat sedu woo..buleh kren badan..sentap ase..tp org dok kate nak besar kan?..alhamdulillah la..tp seksa..tambah2 lagi..malu..ce korg bygkan..semua org dok diam jer..tetibe.."hikk!.."..bunyik korg sedu..gema satu dewan..haaaa..mane na sorok muka?..klau aku..aku wat2 pandang org blakag walaopun realitinye org sume pndang aku..hahaha..
ok2..sudah merapu..ni aku na share..knape org dewase pon sedu..sedu ni pon bukan semua org slalu rase..hanya the chosen one aje..huhu..kenape??...

puncanye adalah encik diafram yg berada di bawah thoracic cavity kita@paru2..,besenyer..en.diafram nih ok jer..maintain.. Apabila kita2 tarik nafas, ia akan tertarik ke bawah sebab nak tolong encik2 udara masuk ke dalam paru-paru kita2 ini.. bila kita menghembuskan nafas plak,en.diafram akan halau(perambat..tganu say..huhu) en.udara get-ou! from paru-paru.namun..ada kalanye.,en.diafram xde mood dan terganggu.mungkin kerana berselisih paham dgn puan.paru2..lalu,ia membuat pergerakan menarik ke bawah dalam keadaan yang tersentap.(merajuk la tuh.ceh!..)

bahananya..kita2 la..sebab kita sedut en.udara ke dlm kerongkong secara rakus dan mgejut..bile dah en.udara,berebut2..xreti na beratur..uih..dy main langgar je kotak suara kita... kotak suara pon terkejut..lalu terhasil la bunyik..'hik....hik....'..THE END..

o0o0..gtu la rupenyer...so,jgn isau ae..xperlu pergi hospital..kerna,anda sihat sje..xsakit..cume..sila tauliahkan kaum udara yg nak masuk dlm bdn anda ye!..caranya.
tarik nafas perlahan2...tahan....lepass.....
ulang beberapa kali....insyaallah..ok la tu..xjamin tuh..nih teori aku je..xsempat na test xd..sedu ilang dulu..haha..
moral of the story is : jgn sesuke hati je tarik nafas dgn gelojoh..nanti en.diafram anda merajuk! ingat!..hehe..peace!